7 сент. 2010 г.

Valery Gavrilin - Russian notebook (1964) - Stradalnaya

Валерий Гаврилин. "Русская тетрадь". №3. Страдальная.
Рыцарственность фигуры Валерия Гаврилина как-то не сразу осознаётся. На фоне обычной "почвенной" музыки, написанной по принципу "возьми русскую тему и добавь пафоса", его музыка звучит как вызов, она непостижимо гениальна. Русское искусство изредка умеет так тронуть сердце, как не может больше ничто - это "Ёжик в тумане" Норштейна, это "Андрей Рублёв" Тарковского, это "Катерина Измайлова" Шостаковича, к примеру... В этой музыке технически почти ничего нет, она мозолит глаза отсутствием нот и скудностью возможностей теоретический выкладок. Ну как так можно писать?

Chivalry of Valery Gavrilin you usually can't detect at one moment, it comes with time. On the background of ordinary "national" music written with receipt "get this russian theme and add pathos" Gavrilin's music sounds like challenge, it's inconceivable brilliant. Russian art occasionally can touch heart so much that can't do any other art - it's Norshteyn's "Hedgehog in the Fog", it's Tarkovsky's "Andrey Rublev", it's Shostakovich's "Katerina Izmailova", for example... In Gavrilin's music you just can't find anything, this music is shockingly empty - almost without notes, without many possibilities for theoretical analysis. How can he do it?
Gavrilin Valery - Russian Notebook, 03 - Stradalnaya (4:10) listen online / слушать онлайн
Zara Dolukhanova - soprano
Nina Svetlanova - piano
Download / Скачать

Комментариев нет:

Отправить комментарий